Aparatura do wykonywania nocnych zdjęć lotniczych (Witold Romer)

Witold Romer (ur. 14 lipca 1900 we Lwowie, zm. 19 kwietnia 1967 we Wrocławiu) - polski fotografik, absolwent, a następnie asystent na Wydziale Chemicznym Politechniki Lwowskiej (kierownik Instytutu Fotograficznego Politechniki Lwowskiej), po II wojnie profesor zwyczajny Politechniki Wrocławskiej, twórca i kierownik Katedry Fototechniki. W 1932 r. wynalazł nową metodę techniki fotograficznej zwaną izohelią – pierwszą technikę tonorozdzielczą, rozpowszechnioną w wielu krajach. Był kierownikiem działu fotomechanicznego w stworzonym przez ojca Eugeniusza Romera – znanego geografa, twórcy nowoczesnej kartografii polskiej - wydawnictwie „Książnica Atlas". Po wybuchu II wojny światowej Romer przedostał się przez Rumunię i Jugosławię do Francji, a następnie do Anglii. Pracował tam w laboratorium badawczym firmy Kodak w Harrow, a następnie w laboratorium fotograficznym Royal Aircraft Establishment (RAE) w Farnborough, zajmując się fotografią lotniczą, a szczególnie fotografowaniem w porze nocnej. Skonstruował urządzenie kompensujące ruch samolotu, umożliwiające przy użyciu lotniczego aparatu fotograficznego F24 wykonywanie ekspozycji przy długich czasach naświetlania. Aparaturę tę wykorzystano z powodzeniem przy lądowaniu aliantów we Francji w 1944 r. oraz w dalszej fazie działań wojennych.

(Jerzy Kubiatowski, Zbigniew Skoczyński – Inżynierowie Polscy XIX i XX wieku. T. VII. 100 najwybitniejszych polskich twórców techniki pod red. Józefa Piłatowicza, Warszawa 2001)

Okoliczności powstania urządzenia do wykonywania nocnych zdjęć lotniczych przybliżone zostały przez Jana Romera – syna Witolda, w opracowaniu Wspomnienie o pobycie Ojca w Anglii podczas II wojny światowej: Witold Romer będąc zatrudniony w firmie KODAK … zaproponował aliantom opracowanie aparatu do nocnej fotografii lotniczej. Propozycja została jednak odrzucona, gdyż w ramach porozumień aliantów temat ten miał być opracowany przez amerykanów, zaś dublowanie prac nie wchodziło w rachubę z powodu bardzo trudnej sytuacji przemysłowej. Ojciec nie chciał się poddać i postanowił wykonać aparat własnym sumptem. (…)

rom3

Aparat fotograficzny F24 zastosowany w urządzeniu do wykonywania nocnych zdjęć lotniczych  

... Gotowy aparat Ojciec zabrał do Kodaka. Zebrał się cały personel techniczny nie mogąc wyjść z podziwu, jak Ojciec na prymitywnych maszynach wykonał tak precyzyjne urządzenie. Aparat został zaprezentowany władzom lotniczym, po czym Ojciec został przeniesiony do Królewskiego Instytutu Lotniczego. Instytut mieścił się na sławnym lotnisku w Farnborough Hants, gdzie był poligon doświadczalny. Aparat został zainstalowany na samolocie „Mosquito”, ciężkim myśliwcu. Było trochę kłopotu z wykonaniem otworu na zawieszenie aparatu, ponieważ kadłub był konstrukcji skorupowej z 10 mm sklejki, a skorupy nie znoszą aby w nich robić duże dziury. W końcu trudności zostały pokonane, Ojciec zaczął latać ze swoim aparatem (nad Anglią), robić zdjęcia i udoskonalać urządzenie. (…) Zdjęcia były tak dokładne, że można było zaobserwować gniazdo karabinu maszynowego, motocykl lub pojedynczego żołnierza.

Wspomnienia zamieszczone zostały w Archiwum Fototechniki - Bibliografia Specjalna 1947-1997, nr 6/1998, pod red. Piotra Nowaka. Udostępniono dzięki życzliwości Pana dr Piotra Nowaka.

rom5

Fotokopia strony raportu przedstawiającego widok lotniczego aparatu fotograficznego przeznaczonego do zdjęć nocnych. Aparat był przeznaczony do robienia zdjęć nocnych z dużej wysokości, oświetlając miejsce flarą.

Opis na dokumentacji: Mocowanie stablizujące aparat. 1. Profil stalowy o przekroju H, 2. Żyroskop wewnątrz sfery wypełnionej próżnią, 3. aparat F.24, 4. Gimbal z łożyskiem kulkowym, 5 i 6. Ciężarek balansujący, 7. Pokrętło do ustawiania ciężarków balansujących, 8. Tuleja z miękkiej gumy podpierająca żyroskop, 9. Amortyzator hydrauliczny, 10. Zawiasy od zawieszenia aparatu, 11. Mechanizm wychylający / mimośrodowy, 12. Krzywka / krzywka od mimośrodu, 13. Lokalizacja pionowego trzonu / osi / kolumny, 14. Nakrętka blokująca ustawienie przesunięcia, 15. Lunetka celownicza, 16. Pręty podporowe, 17. Sznury gumowe, 18. Amortyzatory hydrauliczne, 19. Poziomniczki. (tłumaczenie Kuba Jedynak)

f24 i f52

Fotografowie z bazy lotniczej RAF Benson sprawdzają aparaty przed zamontowaniem ich w samolocie Mosquito. Trzy aparaty z lewej strony zdjęcia to aparaty F24 wyposażone w obiektywy o ogniskowej 14', po prawej stronie aparaty F52 wyposażone w obiektywy o ogniskowej 20'. Aparaty F24 wyposażane były w obiektywy o ogniskowych 5', 8', 14' i 20' (127mm, 203mm, 356mm, 508mm), kasetę zdjęciową zawiewrającą łądunek umożliwiający wykonanie 125 bądź 250 zdjęć formatu 13 x 13 cm.

Sebastian Różycki: Charakterystyka kamer rozpoznawczych i zdjęć lotniczych z okresu II wojny światowej  oraz https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/IWM-CH10845_F24_205195676.jpg

rom4

 Zdjęcie lotnicze wykonane kamerą lotniczą skonstruowaną przez Witolda Romera w Anglii

 Mosquito

Uznawany za jeden z najbardziej udanych samolotów używanych podczas II wojny światowej - de Havilland Mosquito – brytyjski dwusilnikowy, dwumiejscowy samolot wojskowy produkowany w różnych wersjach jako samolot myśliwski, myśliwsko-bombowy, nocny myśliwiec, bombowiec i samolot rozpoznania fotograficznego. Zaprojektowany w przedsiębiorstwie de Havilland był nowatorską konstrukcją, mimo że zbudowany był głównie z drewna. Został przez pilotów okrzyknięty jako drewniane cudo.

https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=491257

kupujemy